header-image1.png

Blog

Philantropy and Social Investments: Fostering Research and Innovation: New forms of financing and partnership PhiSi conference Amsterdam 2016During this conference we explored which forms of collaboration work best t [...]
Toekomstig Onderwijsbestel: Congres 2015: “Bestuurlijk-juridische lijnen van het toekomstig onderwijsbestel” NTOR / NVOR congres 2015 Op maandag 12 januari 2015 vond het congres, georganiseerd door de Nederlandse Verenigi [...]
Symposium Nieuwe Business Modellen; Samen Werken aan Waardecreatie: Symposium en presentatie boek ‘Nieuwe Business Modellen; Samen Werken aan Waardecreatie’ 13 november 2014 in Utrecht Het symposium ging over nieuwe economische realiteiten, over o [...]

Nederlandse scholen in het buitenland: Ja, toch financiering?!

Afgelopen week werd duidelijk dat de Nederlandse scholen in het buitenland, die zijn aangesloten bij Stichting Nederlands Onderwijs in het Buitenland (Stichting NOB), toch de komende jaren een financiële bijdrage vanuit de Nederlandse overheid krijgen. Dit is een overgangsregeling voor de abrupte subsidiestop per 1 januari 2014. Ik schreef op 12 december een blog over één specifieke Nederlandse afdeling van een school: het Lycée International in Saint-Germain-en-Laye in Frankrijk. Dit naar aanleiding van een presentatie / workshop die ik op 11 december heb gehouden. Er is toen informatie uitgewisseld over filantropie, fondsenwerving, sponsoring en onderwijs.

Op de website van stichting NOB (www.stichtingnob.nl) is nu te lezen dat, als gevolg van het abrupt stopzetten van de financiering per 1 januari 2014, een tiental scholen gesloten zijn. Voor een aantal scholen kan de hulp in de vorm van een overgangsregeling, misschien net te laat zijn omdat zij óók willen sluiten. Veel scholen hebben, vanwege de subsidiestop, maatregelen moeten nemen die de onderwijskwaliteit niet (altijd) ten goed zijn gekomen.

Dat is voor alle betrokkenen een regelrechte ramp!

Dankzij de overgangsregeling, zo geeft Stichting NOB aan, kunnen scholen hun onderwijskwaliteit ook de komende jaren waarborgen. Bovendien krijgen zij de tijd om te onderzoeken hoe het onderwijs in de toekomst zonder financiële bijdrage door de overheid voortgezet kan worden.

Eelco Keij heeft in zijn Manifest “Kapitale Connecties” (2014) aangegeven dat veel Nederlanders, tegenwoordig, kortstondig (5 tot 7 jaar) in het buitenland verblijven. Vandaar dat het fantastisch is dat er ook Nederlands onderwijs is voor de kinderen van ouders die meestal voor hun werk naar het buitenland gaan. Het is goed dat die kinderen de mogelijk kunnen krijgen om, naast het onderwijs van het land waar zij verblijven, ook Nederlands onderwijs te volgen. Het maakt de keuze voor ouders met schoolgaande kinderen om - tijdelijk - naar het buitenland te gaan misschien makkelijker. Voor de BV Nederland is het ook goed dat Nederlanders wonen en werken in het buitenland.

Wij zijn er trots op dat wij een start hebben kunnen maken voor de Nederlandse afdeling van het Lycée zodanig dat zij nu zelf aan de slag zijn gegaan!

Persoonlijk heb ik de ervaring om als Nederlandse leerling in het buitenland ook Nederlands onderwijs te hebben genoten. Ik gun het de andere Nederlandse kinderen ook!

Vanaf 1 maart 2014 is Karen Peters de nieuwe directeur-bestuurder van de Stichting. Hanneke Kadijk-Slot is de adjunct-directeur. Wij wensen hen samen heel veel succes met o.a. de gesprekken bij het Ministerie van OCW en de verdeling en verantwoording van het geld!

Cabo & Partners is gespecialiseerd in het ondersteunen van onderwijsinstellingen bij het organiseren van filantropisch beleid. Onze kernactiviteit is het organiseren hiervan door o.a. het professionaliseren van relatiebeheer, PR-beleid, (imago) marketing en de bijbehorende cultuurveranderingen.
Cabo & Partners is nu ook te volgen via twitter: @cabo_carmen

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

cabo&partners.nl

Cabo & Partners is gespecialiseerd in het ondersteunen van onderwijsinstellingen bij het organiseren van filantropisch beleid. Onze kernactiviteit is het organiseren hiervan door o.a. het professionaliseren van relatiebeheer, PR-beleid, (imago) marketing en de bijbehorende cultuurveranderingen.