header-image1.png

Blog

Philantropy and Social Investments: Fostering Research and Innovation: New forms of financing and partnership PhiSi conference Amsterdam 2016During this conference we explored which forms of collaboration work best t [...]
Toekomstig Onderwijsbestel: Congres 2015: “Bestuurlijk-juridische lijnen van het toekomstig onderwijsbestel” NTOR / NVOR congres 2015 Op maandag 12 januari 2015 vond het congres, georganiseerd door de Nederlandse Verenigi [...]
Symposium Nieuwe Business Modellen; Samen Werken aan Waardecreatie: Symposium en presentatie boek ‘Nieuwe Business Modellen; Samen Werken aan Waardecreatie’ 13 november 2014 in Utrecht Het symposium ging over nieuwe economische realiteiten, over o [...]

Prinsjesdag 2014

Ondernemen in Transitie

Dit jaar hebben wij Prinsjesdag in Den Haag, op uitnodiging van Stichting Maatschappij en Onderneming (SMO), doorgebracht. Op het programma stonden een aantal lezingen, het kijken naar de Gouden Koets die vlak langs het kantoor van SMO (Lange Voorhout) kwam, het volgen van de Troonrede op een scherm en netwerken.

Erg geïnspireerd werden wij van de lezing rondom de nieuwe publicatie van het SMO ‘Ondernemen in transitie; bedrijfstransities als innovatief model voor duurzaam ondernemen.’ Geschreven door prof.dr. Derk Loorbach, prof.dr.ir.Jan Rotmans en drs. Roebin Lijnis Huffenreuter.

Te bestellen via www.smo.nl. Als after-party hebben we de publicatie, vandaag, gelezen.

De belangrijkste boodschap is dat de fundamentele maatschappelijke veranderingen, transities, naast risico’s voor gevestigde en nieuwe bedrijven ook kansen opleveren. Met duurzame strategieën komen tot nieuwe vormen van sociaal ondernemen die leiden tot een veerkrachtige onderneming: in staat tot snel en flexibel aanpassen door continue innovatie en reflectie. Het moet nu niet gaan om meer economische groei sec. Het nieuwe achterliggende perspectief rondom ondernemen in transitie is gebaseerd op waardecreatie, netwerken en delen, open source, circulariteit en duurzaamheid. Daarbij is sociale innovatie van belang. Daarmee wordt bedoeld het ontwikkelen van nieuwe manieren van denken, werken en organiseren.

Transities zijn grootschalige, schoksgewijze (niet-lineaire) systeemveranderingen. Dat gebeurt door uit de comfortzone te komen. Je hebt er koplopers voor nodig die leiderschap tonen en adaptief fundamenteel, ingrijpend en ontwrichtend kunnen zijn.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) of Corporate Social Responsibility (CSR) moet niet ingezet worden om alleen de efficiëntie van bestaande systemen te optimaliseren, maar voor het opnieuw uitvinden van de eigen maatschappelijke visie, rol en bijdrage.

Bij transitie van bedrijven gaat het om een ingrijpend en langdurig proces dat zich niet planmatig laat afdwingen of binnen een korte periode afgerond is. Voor elke onderneming is een eigen en unieke aanpak nodig. Voor onderwijs geldt dat ook. Wij herkennen ons in het plaatje (p.91) dat tijdens de presentatie getoond werd in onze eigen praktijk.

Jan Rotmans benadrukte dat educatie en leiderschap enorm belangrijk zijn voor de toekomst. Het initiatief van united4education kwam tijdens het nagesprek met Jan aan de orde. Wij omarmen dat initiatief van harte!

Voor de dag danken wij directeur van SMO Hendrik Halbe voor de verbindende woorden tijdens de dag. Bestuurslid André Olijslager was er namens het bestuur van SMO. Alle medewerkers van SMO bedankten wij voor een geslaagde dag.  Verder waren er nog twee lezingen over transities in de praktijk van Cees Oudshoorn en Marga Hoek. In de link www.slideshare.net/mobile/slideshow/embed_code/39181173 vindt u de lezing van Marga Hoek.

Cabo & Partners is gespecialiseerd in het ondersteunen van onderwijsinstellingen bij het organiseren van filantropisch beleid. Onze kernactiviteit is het organiseren hiervan door o.a. het professionaliseren van relatiebeheer, PR-beleid, (imago) marketing en de bijbehorende cultuurveranderingen.

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

cabo&partners.nl

Cabo & Partners is gespecialiseerd in het ondersteunen van onderwijsinstellingen bij het organiseren van filantropisch beleid. Onze kernactiviteit is het organiseren hiervan door o.a. het professionaliseren van relatiebeheer, PR-beleid, (imago) marketing en de bijbehorende cultuurveranderingen.