“Bestuurlijk-juridische lijnen van het toekomstig onderwijsbestel” NTOR / NVOR congres 2015
Op maandag 12 januari 2015 vond het congres, georganiseerd door de Nederlandse Vereniging voor Onderwijsrecht (NVOR) en het Nederlands Tijdschrift voor Onderwijsrecht (NTOR), in de Haagse Hogeschool plaats met als gastheer en mede-spreker Leonard Geluk. Hieronder een verslag op hoofdpunten.
Symposium en presentatie boek ‘Nieuwe Business Modellen; Samen Werken aan Waardecreatie’ 13 november 2014 in Utrecht
Het symposium ging over nieuwe economische realiteiten, over opnieuw leren organiseren in tijden van transitie. Voor een kans voor iedereen op welvaart en welzijn, nu en in de toekomst. Er is een systeemverandering nodig met een andere configuratie van actoren en transactiemiddelen.Theoretische kaders en praktische bouwstenen voor Nieuwe Business Modellen (NBMs) worden aangereikt in het nieuwe boek onder redactie van Jan Jonker.
Lees meer: Symposium Nieuwe Business Modellen; Samen Werken aan Waardecreatie
Ondernemen in Transitie
Dit jaar hebben wij Prinsjesdag in Den Haag, op uitnodiging van Stichting Maatschappij en Onderneming (SMO), doorgebracht. Op het programma stonden een aantal lezingen, het kijken naar de Gouden Koets die vlak langs het kantoor van SMO (Lange Voorhout) kwam, het volgen van de Troonrede op een scherm en netwerken.
Erg geïnspireerd werden wij van de lezing rondom de nieuwe publicatie van het SMO ‘Ondernemen in transitie; bedrijfstransities als innovatief model voor duurzaam ondernemen.’ Geschreven door prof.dr. Derk Loorbach, prof.dr.ir.Jan Rotmans en drs. Roebin Lijnis Huffenreuter.
Vandaag maakt de Algemene Onderwijsbond (@Aobtweets) bekend dat veertig besturen onder verscherpt toezicht staat vanwege financiële problemen. De afgelopen twee jaar is er een stijging te zien van schoolbesturen in primair, voortgezet en expertisecentra die in financiële problemen komen. De inspectie hanteert de signaleringswaarden scherper, waardoor de besturen eerder onder toezicht worden geplaats. (bron www.aob.nl)
De Commissie Don heeft in 2009 al gewezen op het ontbreken bij veel onderwijsinstellingen van meerjarige begrotingen en risico-analyses. De basis daarvan is een meerjarenperspectief: waar wil je zijn over 5 jaar?